My lovely friends



Salam, very interesting article from the internet to share with..good luck

The following ten jobs offer freelance and work-at-home options that allow you--with the right career training--to succeed from a home office.

1. Management analyst (average salary in 2009: $84,650)
An expert in a given industry or business area may earn a living advising other companies as a management analyst (or management consultant). T

2. Web developer (average salary in 2009: $70,930)
Web developers can create Web sites and Internet applications from any computer with the appropriate software, so they often perform project-based client work from home.

3. Technical writer (average salary in 2009: $65,610)
Technical writers are communication specialists who translate technical subject matter into common, easy-to-follow language. They often write how-to guides, instruction manuals, and medical brochures.


4. Public relations specialist (average salary in 2009: $59,370)
Public relations specialists help companies and organizations build a positive relationship with the public--they write press releases, address media inquiries, and communicate with interest groups.

5. Interior designer (average salary in 2009: $51,990)
Interior designers combine principles of art, architecture, and spatial planning to design building interiors that are both functional and aesthetically pleasing. Many interior designers are self employed and work from home offices on a project basis. Before working on their own, interior designers generally earn an associate's degree or bachelor's degree in interior design and complete a design internship.

6. Graphic designer (average salary in 2009: $47,820)

Graphic designers use computer design applications to create advertisements, brochures, logos, and other communications materials for clients. A bachelor's degree in graphic design is the most common way to become a graphic designer, although associate's degree and certificate programs are also available.

7. Caterer (average salary in 2009: $44,240 [includes all chefs and head cooks])
As an alternative to busy restaurant life, some chefs become caterers and prepare food for special events. Caterers need well-equipped kitchens and efficient staff to prepare food for large parties, but they can often run the business and planning side of catering from a home office.

8. Mental health counselor (average salary in 2009: $41,710)
Mental health counselors use therapeutic techniques to treat patients suffering from depression, anxiety, stress, addiction, and other mental health disorders. Some self-employed mental health counselors hold counseling sessions in their home.

9. Massage therapist (average salary in 2009: $39,780)
Massage therapists help clients reduce stress, relax overworked muscles, and recover from injury using a variety of massage techniques. Many massage therapists are self-employed and can schedule appointments to fit their lifestyle.

10. Customer service representative (average salary in 2009: $32,410)

According to the U.S. Bureau of Labor Statistics, a growing number of companies are hiring customer service representatives who telecommute and answer customers' calls from home. Not all customer service jobs require postsecondary education, but some companies prefer to hire people with a bachelor's degree in communications, business administration, or a related field.

Career training for a home-based career
Whatever your current job or education level, you can work towards a rewarding, home-based career with the proper career training and degree. Online degree programs are especially convenient for working students, so you can continue your education and reach your professional goals.


by Jessica Hanley, FindtheRightSchool.com

source :

http://hotjobs.yahoo.com/career-articles-top_10_jobs_you_can_do_from_home-1323
Posted by Cikgu Murni
Saturday, June 26, 2010 at 9:36 AM | 0 comments  
SALAM, Lihatlah betapa kasih seorang ayah yang sudah berumur memasuki pertandingan
IRON MAN demi kehendak anaknya yang cacat.


Posted by Cikgu Murni
Tuesday, June 8, 2010 at 9:17 PM | 4 comments  



Salam,

Kalau ingin berjaya dalam harus berfikir cara orang berjaya, strategi harus besar, tidak boleh merendah diri walaupun perniagaan kecik. Kata - kata begini boleh menyekat kejayaan perniagaan kita seperti " aku niaga ciput je " seolah - olah hari ini, esok begini jelah rezeki kita. Bukan menyombong tapi perlu berani bermimpi harus supaya matlamat boleh diiringi dengan tindakan - tindakan dan rancangan - rancangan yang proaktif.

Sedikit ulasan / poin dari buku THINK BIG and Kick Ass oleh Donald thrumph yang terjemah ke bahasa Melayu supaya dapat kita menghayatinya :

BAB 1

JUARA dalam hidup mempunyai KUALITI ISTIMEWA/KHUSUS yang membezakan mereka dari 98% dari populasi.


1. Dream Big - Apa yang anda mimpi adalah apa yang akan anda lakukan. Jika anda ingin menjadi besar, tetapkan tujuan besar

2. Mengambil tindakan sehari-hari dan tetap fokus untuk jangka panjang
3. Ambil sebanyak mana pengetahuan supaya anda bagus di dalam apa yang anda lakukan.
4. Banggalah pada diri anda jika mampu menyelesaikan masalah sukar dengan cara yang kreatif.
5. Ghairah ( PASSION ) tentang pekerjaan anda
6. Jangan pernah mengambil jawapan TIDAK
7. Belajarlah untuk percaya apa yang ANDA YAKINI
8. Mengambil pekerja daripada mereka - mereka yang terbaik.
9. Jangan pernah berhenti menumpukan pada Objektif/wawasan anda bahkan ketika semuanya baik ( bermaksud ada sedikit kejayaan dah selesa )


sumber dan kredit kepada :

www.stanleycham.com/.../27_Think%20Big%20Summary%20080208.pdf - Similar
Posted by Cikgu Murni



Salam sejahtera,
Hari ini post agak ringkas. Cikgu ingin menyampaikan hasrat....dalam tak pandai bab - bab teknikal blog, entah mengapa cikgu ingin mencuba membuat blog yang menggumpulkan blogger - blogger melayu. Mungkin apabila gambar - gambar blogger dalam page yang besar seperti onemillionpixel, akan lebih menarik dan senang mencari blogger - blogger melayu walaupun sudah ada blog yang menyenaraikan blogger melayu. Blog cikgu ni tak ada post cuma gambar Blog serta link blog tersebut. Harap mendapat sambutan. Dipersilakan untuk ke laman :

http://1001bloggermelayu.blogspot.com/
Posted by Cikgu Murni




Pernah mendengar Strategi Laut biru dan Laut Merah atau nama Inggerisnya Blue and Red Ocean strategy ? Strategi Laut Biru adalah strategi yang baru digunakan dan memahami keduanya adalah penting di dalam perniagaan.Blue ocean strategi adalah suatu bentuk strategi yang lain dari kebiasaan manakala red ocean strategy adalah kata lawan padanya. Ia adalah suatu buku yang ditulis oleh W.Chan Kim dan Renee Mouborgne. Saya ingin berkongsi bersama suatu laman blog yang membincangkan perkara ini dengan baik sekali.



Setiap bisnis atau perniagaan, pasti akan ada pencabar dan pesaing yang masing-masing berlumba untuk mencapai target tertentu. Tidak kira ia target sales, target market seperti customers ataupun dari segi kualiti produk yang di hasilkan. Tidak di nafikan, setiap bisness ada kelebihan dan ada kekurangan. Ada yang berjaya dengan hebat, ada yang kecundang rebah di tengah jalan sehingga tidak mampu untuk mendongak ke langit lagi.



Yang menjadi persoalan pokok adalah, jika niche bisness sudah terlalu tepu, bagaimana sebuah bisness mahu meneruskan survival? Jika salah langkah pasti malang dan kemusnahan akan berlaku. Modal lesap, letih dapat dan seksaan mental yang hebat. Kadang kala, ayat yang biasa yang di anggap pemusnah akan keluar di minda orang-orang yang kalah ini.

“Masakan tidak kecundang. Setiap pesaing yang ada di pasaran, mereka sudah “established” dan tidak mampu di ganggu gugat oleh sesiapa. Kita tak boleh masuk dalam?league (kumpulan) mereka. Jika tidak we’ll be dead in no time” Pendapat seperti ini merupakan pendapat yang sangat salah dan rentetan daripada inilah munculnya blue ocean strategy atau strategi lautan biru

Apakah strategi lautan biru ini?

“Blue ocean strategy promotes creating new market space or “Blue Ocean” rather than competing in an existing industry” – strategi lautan biru mengenengahkan kaedah untuk mencipta market baru daripada bersaing di dalam industri yang sedia wujud.

Maksudnya, “existing market” atau pasaran yang sedia wujud sekarang (red ocean – laut merah) sudah terlalu tepu. Dan untuk berjaya dengan cemerlang, anda perlu “wujudkan” pasaran baru.

Untuk memudahkan pemahaman, antara syarikat yang mengambil jalan blue ocean adalah syarikat Malaysia, air asia. Jika fikir secara logik, apabila Tony Fernandas membeli/acquire air asia yang sedang dalam kerugian berjuta ringgit, pasti tidak akan bertahan lama. Namun langkah “blue ocean’ yang di cipta – penerbangan tambang murah, membawanya ke satu level yang cukup hebat. Pada ketika itu MAS (Malaysia Airlines) menggunakan strategi yang sama dengan syarikat penerbangan antarabangsa yang lain. Hasilnya,MAS kalah dalam persaingan! Cuba bayang jika air asia menggunakan sistem yang lebih kurang sama dengan MAS sewaktu awal penubuhan? anda dapat agak apa hasilnya kan?

Namun, tidak lama selepas itu, MAS bangkit dan mula menghasilkan margin keuntungan yang besar selepas mengaplikasi stategi blue ocean (sekali lagi, ia adalah pakej tambang murah)

Malaysia juga antara negara yang menggunakan strategi blue ocean. Masih ingat krisis kewangan asia pada beberapa tahun lepas? Malaysia menggunakan strategi blue ocean dengan tidak meminjam wang dari world bank. Sesuatu yang orang katakan sebagai “gila”. Lihat hasilnya, “we are among the best nation economically in asia” sekarang.

Jadi untuk berjaya, setiap bisness tidak boleh lagi menggunakan cara lama. Ya, ia sememangnya di sahkah berkesan, tetapi untuk masa lalu. Pada masa sekarang, kita perlu jadi lain dari yang lain. Signifikannya, lautan biru terlalu luas untuk di teroka dan kita akan menjadi “major player” tetapi di laut merah (laut mati), kita tak akan kemana.

rujukan asal dan kredit kepada : http://fahdighazali.com/kajian-dunia-perniagaan/idea-perniagaan/blue-ocean-strategy/.html
Posted by Cikgu Murni