My lovely friends



foto : http://inibelogsaya.blogspot.com

Hanis Zalika...
Nama itu tiba - tiba muncul di harian metro..Bukan kes bunuh profile tinggi atau pelakon sinetron yang dicari tapi namanya terletak di 'rank'nya tinggi di mata google, mengalah nama - nama gah seperti Siti Nurhaliza.Boleh saya katakan Ratu Blogger. Dengan jumlah pengujung dalam 16 000 sehari ( menurutnya di metro ) anda bayangkan berlumba - lumbanya orang persendirian/syarikat yang ingin mengiklan di blog beliau..Itu pun satu cara pendapatan sambilan. Tak payah susah kak ooii jual belacan online. Cikgu rasa beliau mungkin ada aura seperti Mawi..

petikan harian metro :

SHAH ALAM: Siapa Hanis Zalikha Zainal? Tentunya ada yang menimbulkan pertanyaan apabila nama itu tersenarai pada kedudukan keenam carian Google di Malaysia hingga mengatasi penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin.

Secara tiba-tiba nama itu melonjak sedangkan sebelum ini ramai yang tidak mengenalinya berbanding seorang lagi artis tempatan dan seorang penulis blog yang turut tersenarai dalam 10 individu paling dicari menerusi enjin carian berkenaan, baru-baru ini.

Selain Siti yang menduduki tempat kesembilan, artis tempatan itu adalah Allahyarham Meor Ahmad Fuad Meor Badri atau lebih dikenali sebagai Din Beramboi (keempat) dan blogger bidang automotif, Paul Tan (10).

Dalam enjin carian itu, penyanyi berketurunan Arab, Maher Zain di tempat pertama, diikuti penyanyi remaja antarabangsa, Justin Bieber dan Luna Maya (artis kontroversi Indonesia).


Penyanyi antarabangsa terkenal, Lady Gaga di tempat kelima; aktor popular Korea, Lee Min Ho, ketujuh manakala naib juara American Idol, Adam Lambert, kelapan.
Posted by Cikgu Murni


Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Ada masanya semua yang di lakukan serba tidak menjadi. Perniagaan dan apa sahaja yang dibuat terhenti, kurang pembeli, marketing tak kena, duit dah banyak guna untuk itu dan ininya. Rasa - rasanya nak berhenti sahaja daripada semua ini ?

Teringat kata - kata seorang sahabat. Jika semua tidak menjadi, bukanlah tidak ada rezeki lagi untuk kita tapi lompatlah ke dahan yang lain ( tukar perniagaan yang lain ) atau berhenti sejenak, ambil masa beberapa hari untuk tenang kan fikiran dan mula semula dengan strategi yang berlainan.

Lirik Lagu InsyaAllah benar - benar menenangkan diri saya. Tatapan untuk semua.


Insya Allah
Album :
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com



Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way
Posted by Cikgu Murni
Tuesday, October 19, 2010 at 10:12 AM | 1 comments  
Ingin Cikgu berkongi sedikit pandangan cikgu mengenai side income atau pendapatan sambilan yang baik.




1. Carilah pendapatan yang penat sekali tapi dapat berulang - ulang kali. Maksud cikgu suatu perniagaan atau pekerjaan yang dibuat sekali atau dikeluarkan modal sekali tetapi dapat keuntungan ( biar sedikit ) tetapi berkali - kali.

Sebagai contoh :

Perniagaan insuran. Bukan mudah untuk seorang wakil insuran mendapat pelanggan kerana ia perlu meyakin pelanggan. Namun apabila beliau mendapat seorang pelanggan maka beliau boleh mendapatkan pendapatan dari orang yang sama selama beberapa tahun. Akan tetapi..diingatkan seorang wakil insuran haruslah memikul tugas beliau dengan begitu tanggungjawab, sentiasa bersedia memberi khidmat pada saat diperlukan pelanggan bukan dapat duit terus cabut lari.




2. Carilah pendapatan yang tidak mengambil masa yang lama anda.
Ingat anda sudah menghabiskan 8 jam di pejabat. Balik rumah janganlah pula menerima kerja/tempahan jahit menjahit baju kecuali jika memang suatu hari anda berniat untuk berhenti dan terus berniaga. Kalau MLM satu malam anda fokus 1 pelanggan ( dalam 1 jam penerangan ) tidak mengapa.




3. Carilah pendapatan yang anda boleh lakukan serentak ketika anda membuat suatu kerja lain.
Sebagai contoh kerja anda adalah membawa bas dari UTARA ke SELATAN. jika memang ruangan barang bas selalu kosong, anda boleh memberi perkhidmatan penghantaran barang - barang dari Utara ke Selatan. Mungkin barangan yang agak kecil.




4. Carilah pendapatan yang menjurus kepada hobi anda atau kesukaan anda.
Jika di tempat kerja pun anda muncung dengan kerja anda, apa lagi harus menambah 2/3 jam membuat perkerjaan / perniagaan lain yang juga anda bosan. Buat sesuatu pekerjaan dan perniagaan sambilan yang merupakan hobi anda seperti menjual binatang peliharaan secara online. Jika tidak anda akan membuat kerja sambilan secara hangat - hangat tahi ayam.




5. Cari perniagaan atau pendapatan yang anda boleh menambah ejen dibawah anda
Ini macam sesuai bagi MLM nih..bukan itu sahaja perniagaan trading biasa pun boleh. Cikgu pun melakukan begitu..untung sikit tapi berkembang biak. Lebih baik kalau pernigaan yang anda lakukan boleh berterusan dan tidak tepu



Posted by Cikgu Murni
Tuesday, October 5, 2010 at 8:08 PM | 1 comments  




Salam,

Eu Jin, seorang blogger dan usahawan yang meminati kereta. Beliau begitu puas apabila mendapat kereta kesayangan beliau ER34 setelah mengimpikannya selama 10 tahun. Eu Jin menjual pelbagai spare part kereta hanya melalui internet dari body kereta, kipas enjin dan sebagainya. Ini menunjukkan tidak ada yang tidak mungkin tidak boleh dijual melalui internet. Di suatu laman jualan lelong yang terkenal, pernah urusan jual beli kapal terbang di lakukan.

Melalui pembacaan Cikgu pada blog beliau dan melalui penerangan yang diberikan mengenai bahagian - bahagian kereta menunjukkan beliau memang pakar di dalam automotif. Cikgu yakin ramai peminat kereta di luar akan tertarik dengan produk yang dijual oleh Eu Jin kerana mungkin tidak semua assesori kereta yang di jual beliau ada dijual dibengkel - bengkel biasa.

Semoga berjaya Eu Jin








rujukan dan gambar :

http://www.jdmautolink.com/

http://er34.blogspot.com
Posted by Cikgu Murni



Source gambar : http://menteil.net/kenangan-berniaga-di-bazaar-ramadhan.html

Assalammualaikum, lama tak berblog. Bukan apa, bulan Ramadhan ni agak penat skit, puasa, pastu tu buat sideincome jual kek lapis dan jual Roti John ( tolong husbnd bazar Ramadhan ). Sedih sebenarnya Ramadhan akan berlalu.

Cikgu terbaca di Sinar harian bertarikh 04 September 2010 : PENIAGA BAZAR RAMADHAN COP DUIT..secara ringkasnya walaupun barangan asas agak mahal, bazaar ramdhan tetap rancak. Peniaga - peniaga otai ( orang lama ) ni ada yg mensasarkan hingga RM20 000 jualan. Pehh..

PROJEK KEK LAPIS BULAN RAMDHAN



Cikgu niaga kecil2 sahaja. Para Ibu yang bekerja inilah masanya nak jual kueh raya pada kawan - kawan. STRATEGI PERNIAGAAN SAMBILAN CIKGU :

1. Ambil order di pejabat.
2. Cari Ejen di Pejabat2 lain - bagi komisyen
3. Hantar kek di kedai - kedai yang ramai pengunjung - bagi komisyen ( consignment )
4. Hantar kek waktu malam di UPTOWN BANGI.- bagi komisyen
5. Hantar kek di Bazar ramdhan pada hampir akhir puasa - bagi komisyen

Jadi projeK jalan cari pitis jalan, kerja kita pun jalan parallel kata orang.

Anybody nak share ??

RAMADHAN...



source photo : http://syntrasepi.blogspot.com/2010/05/cara-cara-mengatasi-tekanan-aka-stress.html


Kadang tidak terasa bulan Ramadhan sudah berada di akhir perjalanannya, hari-hari yang indah akan berlalu, waktu-waktu yang penuh berkah akan berakhir, tentunya seorang muslim patut berbahagia mampu melaksanakan ibadah Ramadhan hingga di penghujung terakhir.

Sebelumnya seorang muslim bergembira dengan datangnya Ramadhan. Mengawali indahnya sahur dan buka pertama pada hari pertama bulan Ramadhan. Mengenang begitu nikmatnya berbuka puasa, menunaikan shalat tarawih berjamaah, tilawah Al-Qur’an, shalat berjamaah di setiap shalat wajib, mendengarkan ta’lim, bersedekah dan membayar zakat, beri’tikaf, bermunajat, dan amalan-amalan baik lainnya, tidak terasa sudah berada dipenghujung bulan Ramadhan.

Dengan berakhirnya bulan Ramadhan banyak perasaan yang muncul di hati yang bercampur menjadi satu; ada kecemasan dan rasa sedih serta duka manakala menyadari bahwa bulan yang penuh dengan kebaikan dan pahala akan berakhir, apalagi ada perasaan takut, cemas dan khawatir jika usia tidak sampai pada Ramadhan berikutnya; begitu pula ada rasa bahagia, senang dan gembira, manakala telah berhasil menjalankan ibadah Ramadhan dengan sebaik-baiknya, dan berharap berakhir dengan mendapatkan derajat yang paling mulia disisi Allah yaitu taqwa. Allahumma amin.

Dan mungkin yang paling tepat untuk kita baca adalah
اللهم تقبل منا صيامنا وقيامنا وركوعنا وسجودنا وتخشعنا وتصرعنا وتلاوتنا وتصدثنا وتمم تقصيرنا برحمتك يا أرحم الراحمين
“Ya Allah terimalah puasa kami, qiyam kami, ruku’ kami, sujud kami, kekhusyuan kami, ibadah kami, tilawah kami, sedekah kami dan sempurnakanlah segala kekurangan kami wahai Zat yang Maha Kasih dari yang mengasihi”.

Dan juga membaca doa sebagaimana yang nabi ajarkan
اللهم بلغنا رمضان
“Ya Sampaikanlah kami pada bulan ramadhan”

Dan guna menjaga nilai-nilai taqwa dan memelihara kesan baik pada bulan Ramadhan setelah menyelesaikan puasa di bulan Ramadhan, maka nilai-nilai positif dari puasa dan amalan-amalan lainnya harus tetap dipertahankan; menjaga shalat wajib secara berjamaah, senantiasa tilawah Al-Qur’an, qiyamulail, sedekah, dan memupuk solidaritas dan kepedulian serta memelihara nilai-nilai yang terkandung dalam ibadah puasa; sikap rendah diri, pemaaf, ikhlas, dan lain sebagainya.
Berbagai kebahagiaan berakhirnya bulan Ramadhan
Setelah sebulan penuh menunaikan ibadah dan amaliyah pada bulan Ramadhan; maka ada beberapa kebahagiaan yang insya Allah dapat kita rasakan;

1. Bahagia telah berhasil dengan sempurna melaksanakan dan menunaikan ibadah dan amaliyah pada bulan Ramadhan.


2. Bahagia dapat menumbuhkan kepedulian terhadap sesama
Kebahagiaan kedua yang dapat kita rasakan pada saat berakhirnya bulan Ramadhan adalah karena kita telah mampu menunaikan kewajiban zakat; terutama zakat fitrah. Sebuah ibadah yang tidak lain sebagai bentuk penyucian diri setiap muslim sekaligus sebagai penyempurna puasa Ramadhan, dan memunculkan sikap kepedulian terhadap sesama.
Selain menunaikan zakat yang menjadi kewajiban, kita juga dianjurkan untuk melaksanakan ifthar jama’i (berbuka bersama) walaupun dengan memberikan seteguk air putih; dengan mengajak taman, saudara (dekat dan jauh), tetangga, dan terutama fakir miskin untuk berbuka atau memberikan makan untuk berbuka, sehingga dengan demikian mendapatkan pahala dari orang yang berpuasa tanpa dikurangi pahala puasa orang tersebut.

3. Bahagia dapat menjalin hidup berjamaah; baik shalat, ifthar, mengikuti ta’lim dan lain sebagainya.
Bahwa diantara misi puasa yang Allah SWT turunkan kepada umat Islam adalah bagaimana dapat menjalin kerja sama yang baik dan taqwa, merasakan indahnya hidup berjamaah, indahnya hidup saling berbagi, nikmatnya hidup yang penuh dengan ilmu. Kesemua itu dapat kita rasakan pada bulan ramadhan, terdapat tarbiyah itjima’iyah dalam berbagai aspek kehidupan masyarakat. Jika ini dapat kita pertahankan maka kehidupan umat Islam akan baik dan penuh dengan keharmonisan. Maka kelak Allah akan berkenan menjadikan hidup ini penuh dengan keberkahan dan kebaikan. Menjadi negeri yang
بلدة طيبة ورب غفور
“Negeri yang baik dan Tuhan yang Maha Pengampun”
4. Bahagia dapat menggapai malam seribu bulan
5. Bahagia dapat melakukan silaturahim

Rasulullah saw bersabda:
من سره أن يبسط له في رزقه وأن بنشأ له في أثره فليصل رحمه
“Barangsiapa yang ingin dimudahkan rezkinya dan dipanjangkan usianya maka sambunglah tali persaudaraan” (Bukhari dan Muslim).

Tradisi “halal bi halal” yang ada pada setiap hari raya iedul fitri adalah kesempatan yang baik untuk menyambung tali silaturrahim. Yang tentunya silaturrahim dalam maknanya yang luas, yaitu saling memaafkan atas segala kesalahan yang pernah dilakukan, saling mempererat hubungan persaudaraan atas dasar keimanan dan kebangsaan, bukan hanya sebatas persaudaraan atas dasar kekerabatan dan hubungan nasab keturunan. Hal ini sebagaimana ditegaskan dalam al Qur’an:
إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم
“Sesungguhnya hanyalah orang-orang mukmin sajalah yang bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu” (Al Hujurat: 10)

6. Bahagia dapat menggapai derajat taqwa
Allah SWT berfirman: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa”. (Al-Baqarah:183)


http://bintang-hikmah.blogspot.com/2010/08/bahagia-saat-akan-berakhir-bulan.html
Posted by Cikgu Murni
Saturday, August 14, 2010 at 8:58 PM | 1 comments  
Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Cikgu ada terbaca di dalam berita harian ( Isin / 19 Julai 2010 ) mengenai saluran bantuan rakyat malaysia dalam bangunkan masjid di Bosnia. Hampir siap masjid tersebut dan sudah mula solat jumaat pertama. Sahabat - sahabat semua boleh melayari blog ini iaitu http://dermamasjid.blogspot.com/ untuk melihat bagaimana perkembangan pembinaan masjid. Orang Malaysia yang banyak membantu mencari dana adalah Ustaz Sohor Bani Leman. Menurut beliau masih boleh derma sehingga SEPTEMBER 2010.

Keterangan suratkhabar boleh didapati di : http://www.bharian.com.my/articles/RakyatMalaysiaterussalurbantuanihsanbangunkanbumiBosnia/Article/

Ustaz Sohor boleh dihubungi di : 012 229 9350
Boleh derma terus pada akaun Maybank : 5140 6605 4194 ( Wan Shohor bani Leman )









Posted by Cikgu Murni
Friday, August 6, 2010 at 3:00 AM | 1 comments  
Sangat - sangat menarik blog jualan ini. Cik Tipah CYber. Siapa tak tahu betapa sedapnya ikan pekasam ( suami teman orang Perak, lagi lah terlior ). Cik Tipah menjual pekasam dan boleh dipos. Tak terpikir saya makanan yg senang berbau ini boleh dijual online dan diposkan. Tapi memang susah jugak nak dapat pekasam nih. Siap tunjuk camner gambar camner Ikan diposkan dan testimoni pembeli dan juga resepi ikan pekasam. Tahniah Cik Tipah..saya kagum dengan cik TIpah. Cuma, banyak benor produk yang bercampur sampai pening teman negoknya. Lepas ni akan muncul tempoyak online..( sedap nih ), budu dan sebagainya.










Ni cikgu ambil gambar dari blog CIK TIPAH

http://ciktipahcyber.blogspot.com/2009/11/assalamualaikum-salam-sejahtera-pernah.html
Posted by Cikgu Murni



1. Tidak memilih perniagaan yang sesuai untuk memulakan.
2. Pengalaman yang sedikit di dalam perniagaan ini.
3. Berhenti kerja terlalu cepat, sebelum perancangan perniagaan yang mencukupi
4. Tidak mengemaskini rancangan perniagaan yang bertulis.
5. Aliran tunai tidak mencukupi(kehabisan wang.)
6. Membuka perniagaan di lokasi yang salah.
7. Perlindungan perniagaaan yang tidak mencukupi
8. Rakanniaga gagal
9. Kurangnya jualan dan pemasaran ( know how )
10. Memperluas terlalu cepat sebelum diuji perniagaan secukupnya.


source yang telah ditranslasi

http://www.myownbusiness.org/business_top_ten.html
Posted by Cikgu Murni
Salam, Suatu peringatan untuk diri saya. Kekadang kita ( termasuk diri saya ) mengeluh kenaikan kecil, bonus tak ada atau kurang, nak tukar kereta baru tak boleh, nak extend rumah tak cukup namun ada yang lebih susah yang sanggup menyabung nyawa hanya untuk sesuap nasi. Sekali lagi saya ingin berkongsi email dr rakan - rakan yang menghantar gambar - gambar untuk di renung - renungkan. ( Maaf source gambar asal saya tidak tahu ). Mereka di dalam gambar ini bekerja sebagai buruh binaan sanggup menanggung risiko jatuh dan mati kerana untuk menyara keluarga. Sebenarnya senario ini ada di negara kita cuma kita melihat BUKAN DENGAN MATA HATI. Orang - orang ini mencari rezeki tidak ada kaitan dengan rasuah - rasuah atau pijak orang lain semata - mata untuk naik atau bermuka - muka semata - mata ingin dipuji. Mereka ini orang dibelakang tabir disebalik bangunan - bangunan yang gah. Mereka ini KAYA HATINYA Walaupun MUKAnya hitam terbakar dibawah sinar matahari. BIAR MISKIN TAPI KAYA HATI.


















Posted by Cikgu Murni
Salam, Cikgu mendapat slide show ini dari email Tak tahu source ilmu ini dan Cikgu ingin berkongsi bersama saudara pembaca.

Kita sibuk ingin melabur ke amanah saham, saham emaslah, saham MLM, saham itu dan ini namun kita ( dan saya ) harus ingat kembali bila kita mati kita tidak bawak itu semua. Antara saham - saham yang boleh dilaburkan akan berterusan selagi ada yang menggunakannya adalah seperti dibawah.




1. Saham 1 - Beri Al Quran pada seseorang dan setiap kali dibaca anda mendapat hasanaat.




2. Saham 2 - Derma kerusi roda pada Hospital dan setiap kali pesakit menggunakannya anda mendapat hasanaat



3. Saham 3 - Bantu dalam pendidikan kanak - kanak



4. Ajar org lain satu dua doa dan anda mendapat hasanaat



5. Terlibat sama dalam pembinaan Masjid, Surau atau tempat pengajian



6. Letak tempat air minuman atau tanam pokok buah - buahan ditempat awam
Posted by Cikgu Murni


Salam, very interesting article from the internet to share with..good luck

The following ten jobs offer freelance and work-at-home options that allow you--with the right career training--to succeed from a home office.

1. Management analyst (average salary in 2009: $84,650)
An expert in a given industry or business area may earn a living advising other companies as a management analyst (or management consultant). T

2. Web developer (average salary in 2009: $70,930)
Web developers can create Web sites and Internet applications from any computer with the appropriate software, so they often perform project-based client work from home.

3. Technical writer (average salary in 2009: $65,610)
Technical writers are communication specialists who translate technical subject matter into common, easy-to-follow language. They often write how-to guides, instruction manuals, and medical brochures.


4. Public relations specialist (average salary in 2009: $59,370)
Public relations specialists help companies and organizations build a positive relationship with the public--they write press releases, address media inquiries, and communicate with interest groups.

5. Interior designer (average salary in 2009: $51,990)
Interior designers combine principles of art, architecture, and spatial planning to design building interiors that are both functional and aesthetically pleasing. Many interior designers are self employed and work from home offices on a project basis. Before working on their own, interior designers generally earn an associate's degree or bachelor's degree in interior design and complete a design internship.

6. Graphic designer (average salary in 2009: $47,820)

Graphic designers use computer design applications to create advertisements, brochures, logos, and other communications materials for clients. A bachelor's degree in graphic design is the most common way to become a graphic designer, although associate's degree and certificate programs are also available.

7. Caterer (average salary in 2009: $44,240 [includes all chefs and head cooks])
As an alternative to busy restaurant life, some chefs become caterers and prepare food for special events. Caterers need well-equipped kitchens and efficient staff to prepare food for large parties, but they can often run the business and planning side of catering from a home office.

8. Mental health counselor (average salary in 2009: $41,710)
Mental health counselors use therapeutic techniques to treat patients suffering from depression, anxiety, stress, addiction, and other mental health disorders. Some self-employed mental health counselors hold counseling sessions in their home.

9. Massage therapist (average salary in 2009: $39,780)
Massage therapists help clients reduce stress, relax overworked muscles, and recover from injury using a variety of massage techniques. Many massage therapists are self-employed and can schedule appointments to fit their lifestyle.

10. Customer service representative (average salary in 2009: $32,410)

According to the U.S. Bureau of Labor Statistics, a growing number of companies are hiring customer service representatives who telecommute and answer customers' calls from home. Not all customer service jobs require postsecondary education, but some companies prefer to hire people with a bachelor's degree in communications, business administration, or a related field.

Career training for a home-based career
Whatever your current job or education level, you can work towards a rewarding, home-based career with the proper career training and degree. Online degree programs are especially convenient for working students, so you can continue your education and reach your professional goals.


by Jessica Hanley, FindtheRightSchool.com

source :

http://hotjobs.yahoo.com/career-articles-top_10_jobs_you_can_do_from_home-1323
Posted by Cikgu Murni
Saturday, June 26, 2010 at 9:36 AM | 0 comments  
SALAM, Lihatlah betapa kasih seorang ayah yang sudah berumur memasuki pertandingan
IRON MAN demi kehendak anaknya yang cacat.


Posted by Cikgu Murni
Tuesday, June 8, 2010 at 9:17 PM | 4 comments  



Salam,

Kalau ingin berjaya dalam harus berfikir cara orang berjaya, strategi harus besar, tidak boleh merendah diri walaupun perniagaan kecik. Kata - kata begini boleh menyekat kejayaan perniagaan kita seperti " aku niaga ciput je " seolah - olah hari ini, esok begini jelah rezeki kita. Bukan menyombong tapi perlu berani bermimpi harus supaya matlamat boleh diiringi dengan tindakan - tindakan dan rancangan - rancangan yang proaktif.

Sedikit ulasan / poin dari buku THINK BIG and Kick Ass oleh Donald thrumph yang terjemah ke bahasa Melayu supaya dapat kita menghayatinya :

BAB 1

JUARA dalam hidup mempunyai KUALITI ISTIMEWA/KHUSUS yang membezakan mereka dari 98% dari populasi.


1. Dream Big - Apa yang anda mimpi adalah apa yang akan anda lakukan. Jika anda ingin menjadi besar, tetapkan tujuan besar

2. Mengambil tindakan sehari-hari dan tetap fokus untuk jangka panjang
3. Ambil sebanyak mana pengetahuan supaya anda bagus di dalam apa yang anda lakukan.
4. Banggalah pada diri anda jika mampu menyelesaikan masalah sukar dengan cara yang kreatif.
5. Ghairah ( PASSION ) tentang pekerjaan anda
6. Jangan pernah mengambil jawapan TIDAK
7. Belajarlah untuk percaya apa yang ANDA YAKINI
8. Mengambil pekerja daripada mereka - mereka yang terbaik.
9. Jangan pernah berhenti menumpukan pada Objektif/wawasan anda bahkan ketika semuanya baik ( bermaksud ada sedikit kejayaan dah selesa )


sumber dan kredit kepada :

www.stanleycham.com/.../27_Think%20Big%20Summary%20080208.pdf - Similar
Posted by Cikgu Murni



Salam sejahtera,
Hari ini post agak ringkas. Cikgu ingin menyampaikan hasrat....dalam tak pandai bab - bab teknikal blog, entah mengapa cikgu ingin mencuba membuat blog yang menggumpulkan blogger - blogger melayu. Mungkin apabila gambar - gambar blogger dalam page yang besar seperti onemillionpixel, akan lebih menarik dan senang mencari blogger - blogger melayu walaupun sudah ada blog yang menyenaraikan blogger melayu. Blog cikgu ni tak ada post cuma gambar Blog serta link blog tersebut. Harap mendapat sambutan. Dipersilakan untuk ke laman :

http://1001bloggermelayu.blogspot.com/
Posted by Cikgu Murni




Pernah mendengar Strategi Laut biru dan Laut Merah atau nama Inggerisnya Blue and Red Ocean strategy ? Strategi Laut Biru adalah strategi yang baru digunakan dan memahami keduanya adalah penting di dalam perniagaan.Blue ocean strategi adalah suatu bentuk strategi yang lain dari kebiasaan manakala red ocean strategy adalah kata lawan padanya. Ia adalah suatu buku yang ditulis oleh W.Chan Kim dan Renee Mouborgne. Saya ingin berkongsi bersama suatu laman blog yang membincangkan perkara ini dengan baik sekali.



Setiap bisnis atau perniagaan, pasti akan ada pencabar dan pesaing yang masing-masing berlumba untuk mencapai target tertentu. Tidak kira ia target sales, target market seperti customers ataupun dari segi kualiti produk yang di hasilkan. Tidak di nafikan, setiap bisness ada kelebihan dan ada kekurangan. Ada yang berjaya dengan hebat, ada yang kecundang rebah di tengah jalan sehingga tidak mampu untuk mendongak ke langit lagi.



Yang menjadi persoalan pokok adalah, jika niche bisness sudah terlalu tepu, bagaimana sebuah bisness mahu meneruskan survival? Jika salah langkah pasti malang dan kemusnahan akan berlaku. Modal lesap, letih dapat dan seksaan mental yang hebat. Kadang kala, ayat yang biasa yang di anggap pemusnah akan keluar di minda orang-orang yang kalah ini.

“Masakan tidak kecundang. Setiap pesaing yang ada di pasaran, mereka sudah “established” dan tidak mampu di ganggu gugat oleh sesiapa. Kita tak boleh masuk dalam?league (kumpulan) mereka. Jika tidak we’ll be dead in no time” Pendapat seperti ini merupakan pendapat yang sangat salah dan rentetan daripada inilah munculnya blue ocean strategy atau strategi lautan biru

Apakah strategi lautan biru ini?

“Blue ocean strategy promotes creating new market space or “Blue Ocean” rather than competing in an existing industry” – strategi lautan biru mengenengahkan kaedah untuk mencipta market baru daripada bersaing di dalam industri yang sedia wujud.

Maksudnya, “existing market” atau pasaran yang sedia wujud sekarang (red ocean – laut merah) sudah terlalu tepu. Dan untuk berjaya dengan cemerlang, anda perlu “wujudkan” pasaran baru.

Untuk memudahkan pemahaman, antara syarikat yang mengambil jalan blue ocean adalah syarikat Malaysia, air asia. Jika fikir secara logik, apabila Tony Fernandas membeli/acquire air asia yang sedang dalam kerugian berjuta ringgit, pasti tidak akan bertahan lama. Namun langkah “blue ocean’ yang di cipta – penerbangan tambang murah, membawanya ke satu level yang cukup hebat. Pada ketika itu MAS (Malaysia Airlines) menggunakan strategi yang sama dengan syarikat penerbangan antarabangsa yang lain. Hasilnya,MAS kalah dalam persaingan! Cuba bayang jika air asia menggunakan sistem yang lebih kurang sama dengan MAS sewaktu awal penubuhan? anda dapat agak apa hasilnya kan?

Namun, tidak lama selepas itu, MAS bangkit dan mula menghasilkan margin keuntungan yang besar selepas mengaplikasi stategi blue ocean (sekali lagi, ia adalah pakej tambang murah)

Malaysia juga antara negara yang menggunakan strategi blue ocean. Masih ingat krisis kewangan asia pada beberapa tahun lepas? Malaysia menggunakan strategi blue ocean dengan tidak meminjam wang dari world bank. Sesuatu yang orang katakan sebagai “gila”. Lihat hasilnya, “we are among the best nation economically in asia” sekarang.

Jadi untuk berjaya, setiap bisness tidak boleh lagi menggunakan cara lama. Ya, ia sememangnya di sahkah berkesan, tetapi untuk masa lalu. Pada masa sekarang, kita perlu jadi lain dari yang lain. Signifikannya, lautan biru terlalu luas untuk di teroka dan kita akan menjadi “major player” tetapi di laut merah (laut mati), kita tak akan kemana.

rujukan asal dan kredit kepada : http://fahdighazali.com/kajian-dunia-perniagaan/idea-perniagaan/blue-ocean-strategy/.html
Posted by Cikgu Murni

Salam, pagi ini bila Cikgu buka yahoo search engine, satu tajuk menarik perhatian cikgu dan cikgu ingin berkongsi bersama pembaca. Bukan apa, kekadang ada yang terlepas pandang. Maaf dalam bahasa Inggeris :

By Kristyn Kusek Lewis

They’re just like you. But with lots of money.

But many modern millionaires live in middle-class neighborhoods, work full-time and shop in discount stores like the rest of us. What motivates them isn’t material possessions but the choices that money can bring: “For the rich, it’s not about getting more stuff. It’s about having the freedom to make almost any decision you want,”

source : credit to :
http://shine.yahoo.com/event/financiallyfit/5-secrets-of-self-made-millionaires-1370279/


1. Set your sights on where you’re going

Twenty years ago, Jeff Harris hardly seemed on the road to wealth. He was a college dropout who struggled to support his wife, DeAnn, and three kids, working as a grocery store clerk and at a junkyard where he melted scrap metal alongside convicts. “At times we were so broke that we washed our clothes in the bathtub because we couldn’t afford the Laundromat.” Now he’s a 49-year-old investment advisor and multimillionaire in York, South Carolina.

There was one big reason Jeff pulled ahead of the pack: He always knew he’d be rich. The reality is that 80 percent of Americans worth at least $5 million grew up in middle-class or lesser households, just like Jeff.

Wanting to be wealthy is a crucial first step. Says Eker, “The biggest obstacle to wealth is fear. People are afraid to think big, but if you think small, you’ll only achieve small things.”

2. Educate yourself

When Steve Maxwell graduated from college, he had an engineering degree and a high-tech job—but he couldn’t balance his checkbook. “I took one finance class in college but dropped it to go on a ski trip,” says the 45-year-old father of three, who lives in Windsor, Colorado. “I actually had to go to my bank and ask them to teach me how to read my statement.”

One of the biggest obstacles to making money is not understanding it: Thousands of us avoid investing because we just don’t get it. But to make money, you must be financially literate. “It bothered me that I didn’t understand this stuff,” says Steve, “so I read books and magazines about money management and investing, and I asked every financial whiz I knew to explain things to me.”


He and his wife started applying the lessons: They made a point to live below their means. They never bought on impulse, always negotiated better deals (on their cars, cable bills, furniture) and stayed in their home long after they could afford a more expensive one. They also put 20 percent of their annual salary into investments.
Within ten years, they were millionaires.

3. Passion pays off
In 1995, Jill Blashack Strahan and her husband were barely making ends meet. Like so many of us, Jill was eager to discover her purpose, so she splurged on a session with a life coach. “When I told her my goal was to make $30,000 a year, she said I was setting the bar too low. I needed to focus on my passion, not on the paycheck.”


With $6,000 in savings, a bank loan and a friend’s investment, Jill started packaging gourmet foods in a backyard shed and selling them at taste-testing parties. It wasn’t easy. “I remember sitting outside one day, thinking we were three months behind on our house payment, I had two employees I couldn’t pay, and I ought to get a real job. But then I thought, No, this is your dream. Recommit and get to work.”

The positive attitude worked: Jill’s backyard company, Tastefully Simple, is now a direct-sales business, with $120 million in sales last year. And Jill was named one of the top 25 female business owners in North America by Fast Company magazine.

According to research by Thomas J. Stanley, author of The Millionaire Mind, over 80 percent of millionaires say they never would have been successful if their vocation wasn’t something they cared about.


4. Grow your money


Most of us know the never-ending cycle of living paycheck to paycheck.The fastest way to get out of that pattern is to make extra money for the specific purpose of reinvesting in yourself,” says Loral Langemeier, author of The Millionaire Maker. In other words, earmark some money for the sole purpose of investing it in a place where it will grow dramatically—like a business or real estate.


There are endless ways to make extra money for investing—you just have to be willing to do the work. “Everyone has a marketable skill,” says Langemeier. “When I started out, I had a tutoring business, seeing clients in the morning before work and on my lunch break.”A little moonlighting cash really can grow into a million. Twenty-five years ago, Rick Sikorski dreamed of owning a personal training business. “I rented a tiny studio where I charged $15 an hour,” he says. When money started trickling in, he squirreled it away instead of spending it, putting it all back into the business. Rick’s 400-square-foot studio is now Fitness Together, a franchise based in Highlands Ranch, Colorado, with more than 360 locations worldwide. And he’s worth over $40 million.

5. No guts, no glory

Last summer, Dave Lindahl footed the bill for 18 relatives at a fancy mansion in the Adirondacks. One night, his dad looked out at the scenery and joked, “I can’t believe we used to call you the black sheep!”

At 29, Dave was broke, living in a small apartment near Boston and wondering what to do after ten years in a local rock band. “I looked around and thought, If I don’t do something, I’ll be stuck here forever.”

He started a landscape company, buying his equipment on credit. When business literally froze over that winter, a banker friend asked if he’d like to renovate a foreclosed home. “I’m a terrible carpenter, but I needed the money, so I went to some free seminars at Home Depot and figured it out as I went,” he says.

After a few more renovations, it occurred to him: Why not buy the homes and sell them for profit? He took a risk and bought his first property. Using the proceeds, he bought another, and another. Twelve years later, he owns apartment buildings, worth $143 million, in eight states.

The Biggest Secret? Stop spending.
Every millionaire we spoke to has one thing in common: Not a single one spends needlessly. Real estate investor Dave Lindahl drives a Ford Explorer and says his middle-class neighbors would be shocked to learn how much he’s worth. Fitness mogul Rick Sikorski can’t fathom why anyone would buy bottled water. Steve Maxwell, the finance teacher, looked at a $1.5 million home but decided to buy one for half the price because “a house with double the cost wouldn’t give me double the enjoyment

source : credit to :
http://shine.yahoo.com/event/financiallyfit/5-secrets-of-self-made-millionaires-1370279/
Posted by Cikgu Murni


Salam, Sebagai blogger kebanyakan kita menggunakan blog untuk menulis pandangan kita, pendapatan dan ada yang sebagai diari untuk dikongsi bersama pembaca yang lain. Sambil - sambil 'blogging' kita benarkan iklan masuk ke dalam blog kita seperti nuffnang, google adsense. Iklan ini dibayar berdasarkan perklik ke atasnya. Ada persoalan mengenai hukum pengiklanan sebegini. saya paparkan dari blog ustaz Zaharuddin untuk peringatan saya dan paparan sahabat - sahabat semua

Salam ustaz, saya nak bertanya pasal satu advertisement blog yg bernama nuffnang ni. kalau kita letakkan subscribe nuffnang dan google adsense di blog, kita akan dapat duit upah kerana telah mengiklankan sesuatu produk. Soalan saya ialah, boleh ke kita ambil duit yang diberi dan apakah status duit tersebut? Harap UZAR dapat ulas. terima kasih

JAWAPAN

Saya tidak pernah meneliti perjanjian yang diletakkan oleh pihak Nufnang dan Google Adsense, justeru saya sukar untuk saya memberikan jawapan yang tepat dan specifik kepada kedua-dua penyedia ruang iklan tersebut.

Namun untuk tidak mengecewakan pihak yang bertanya, saya akan memberikan jawapan umum yang berupa panduan ringkas untuk menyemak status hukum dalam hal-hal yang melibatkan iklan dan bayaran darinya.

Sefaham saya, isu utama dalam hal ini adalah upah yang diberi kerana membenarkan ruang web atau blog kita digunakan bagi tujuan pengiklanan oleh pihak nuffnang dan google adsense, hasil dari kemudahan yang diberikan itu, kedua pihak tadi akan memberikan upah tertentu menurut cara tertentu.

Dari sudut aqad atau kontrak, susbstance atau inti utama kontrak sebegini jatuh dalam kategori aqad ‘menjadi wakil dengan tawaran upah tertentu' atau wakalah bil ujr. Atau lebih tepat, dalam hal ini pemilik web menjadi wakil memanjangkan iklan syarikat-syarikat dan produk yang tersenarai dalam senarai panjang google dan nuffnang (kerana biasanya bukanlah google dan nuffnang mengiklan barangan mereka sendiri tetapi barangan dan produk pihak lain)

Dalam konteks ini, kita selaku pemilik web dan blog dikira menjadi wakil pihak nuffnang and google untuk menyebarluaskan iklan mereka, sebagai timbal balas, ganjaran akan diberikan kepda pemilik web atau blog, berdasarkan formula kiraan tertentu sama ada berdasarkan jumlah klik dan sebagainya.

Secara ringkasnya, bagi menentukan hukum dalam hal ini beberapa perkara perlu diambil kira iaitu:-


* 1) Autoriti : Autoriti pihak yang menyediakan tawaran, dalam konteks ini adalah Nuffnang dan Google. Jika telah disemak dan dipastikan kedua-dua pihak mempunyai kredibiliti untuk melunaskan janji dan tawarannya, satu peringkat semakan hukum telah lulus. Peringkat ini penting bagi memastikan tiada unsur gharar dalam penawaran mereka.




* 2) Upah dan cara kiraan : Jumlah upah dan cara pengiraannya MESTILAH diberitahu dengan jelas dan boleh difahami oleh pihak pelanggan (kita). Jika perkara ini telah berjaya dipastikan dan difahami sebaiknya, tatkala itu lulus peringkat kedua semakan Shariah.


* 3) Kandungan iklan : Kandungan iklan yang dipaparkan. Jika sekiranya kandungan yang terbit di ruangan iklan yang disediakan untuk google dan nuffnang itu memaparkan iklan yang TIDAK HALAL, seperti gambar wanita tidak menutup aurat, permainan berunsur judi, iklan forex trading, bank riba dan pinjaman riba dan apa sahaja iklan yang tidak halal, tatkala itu upah yang diterima kerana mengiklankannya juga turut haram sebagaimana kandungan iklan tersebut.


* Prinsip Islam jelas dalam hal ini, setiap promosi produk dan iklan yang haram adalah haram juga mempromosikannya, maka setiap upah atas promosi sesuatu yang haram juga jatuh di dalam kategori haram. Dalilnya terlalu banyak antaranya adalah laknat nabi terhadap setiap golongan yang terlibat dengan arak, demikian juga riba. Juga firman Allah yang melarang kerjasama dalam hal yang membawa dosa dan permusuhan.



Saya difahamkan bahawa terdapat fungsi ‘filter' atau pemilihan iklan yang boleh kita benarkan terpapar di web kita. Namun begitu, masih terdapat juga iklan-iklan yang tidak sewajarnya tersiar dan di luar kawalan pemilik web. Justeru, dalam menentukan keharusan penggunaan kedua-dua Nuffnang dan Adsense, hal seperti ini mestilah terlebih dahulu dipastikan terkawal dengan sempurna.


* 4) Cara pembayaran ; Hal ini mestilah juga disemak dengan teliti bagi memastikan tiada unsur penipuan dan gharar.


KESIMPULAN

Jika keempat-empat peringkat iaitu semua lulus dan berjaya mematuhi hukum Islam, tatkala itu upah yang kita perolehi juga turut halal, demikian juga sebaliknya.

Perlu diingat sekali lagi, tulisan saya ini TIDAK MEMBERIKAN SEBARANG PENGESAHAN terhadap penggunaan google adsense dan Nuffnang, ia hanya memaklumkan garis panduan yang perlu diambil kira oleh sesiapa yang ingin menyediakan ruang iklan kepada kedua pengendali iklan terbabit.

Sekian

sumber : http://www.zaharuddin.net/content/view/926/72/
Posted by Cikgu Murni
Monday, May 17, 2010 at 2:24 AM | 5 comments  
Selamat hari guru kepada guru - guruku ( guru tadika, guru sekolah, guru universiti, guru pengalaman hidup ). Kerana mu juga aku telah menjadi guru kepada murid - muridku. Semoga aku telah memberi terbaik untuk murid -muridku. Yang paling indah jadi guru adalah melihat pelajar - pelajar berjaya dan menjadi Orang. Orang adalah manusia yang bertanggungjawab pada agama, negara dan sudah tentu aku ingin melihat mereka berjaya. Mudah - mudahan bila dah jadi orang besar, ingat juga pada cikgunya yang ini. Benarkah : Kalau pelajar tak lulus, cikgu yang salah ajar tapi kalau pelajar berjaya..hasil usaha pelajar itu sendiri ???



Makan malam bersama pelajar ( 2010 )




graduan ( 2009 )
Posted by Cikgu Murni

Salam,

Cikgu menerima sebuah email dari seorang sahabat berserta sekeping gambar.Tak tahu daripada sumber asal gambar ini cuma Cikgu nak share dan minta pendapat apa yang dapat diceritakan mengenai gambar ini.

Bagi cikgu :
1. Kasih abang pada adik
2. Kita selalu rasa tidak cukup dengan apa yang ada tapi sebenarnya ada yang
lebih memerlukan.
3. Adakah kita seorang yang perihatin dengan anak - anak yang susah atau
4. Ia adalah suatu sindiket meminta sedekah..

Wallahualam.
Posted by Cikgu Murni
Di negara luar, recycle atau produk dari sampah telah diusahakan secara komersial. tengok video ini tapi jangan pula lepas ni banyak lori - lori kat Malaysia yang hilang tayar sebelah. Tak dapek nak nolong..



Nak tahu lagi produk apa yang boleh dibuat dari sampah..dapatkanlah ebook cikgu Harta Dari Sampah ..he he he ( RM30 sahaja )
Posted by Cikgu Murni


Jangan sekat kretiviti anda dalam berniaga. Selagi ia tidak dianggap berdosa atau suatu yang menyalahi undang – undang negara dan adat tatusila kemanusian, jalankan perniagaan apa dan bagaimana yang kita mahu sebaiknya. Pedulikan kata – kata orang yang akan membunuh semangat kita ( sebb itu kata orang kalau nak berniaga suatu produk jangan mula dengan orang yang kita kenali dahulu ). Manusia diciptakan Allah unik, cara berfikir tidak sama.

5 perniagaan yang gila – gila dan ada yang bengong tetapi menghasilkan pulangan lumayan





1. milliondollarhomepage
Seorang remaja berumur 23 menghasilkan laman web million dollar homepage dimana beliau menjual pixel di dalam satu laman web. Setiap pixel boleh digunakan untuk meletakkan logo syarikat. Walaupun agak gila idea tetapi ia telah menjadikan beliau jutawan.



2. Doogles
Sebuah laman web yang menjual kaca mata untuk anjing. Ish biar betul.. Memang betul. Ada yang sayang binatang peliharaan mereka seperti anak mereka sendiri. Selain cermin mata ada pelbagai lagi assesori untuk anjing.

miilion


3. Antennaballs (http://antennaballs.com/)

Tambah gadget seperti bola pada antena kereta anda biar nampak cantik, bergaya dan menepati ciri – ciri pada diri anda.



4. luckybreakwishbone (http/luckybreakwishbone.com )
Anda ingin menjejak kaki ke bulan atau kebintang, kahwin dengan anak raja ? Patahkan wishbone dan pasang niat dan bayangkan cita – cita anda itu tercapai.



5. Figdeck -( http/fitdeck.com/)
Anda ingin bersenam tanpa merasa letih ? Jangan risaukan, tak perlu beli ‘ dumbell dan alatan sukan lain. Bersenamlah dengan hanya bermain kad yang menunjukkan bagaimana cara untuk bersenam. Pilihlah senaman apa yang anda inginkan.

Posted by Cikgu Murni Labels: