My lovely friends

Tuesday, February 17, 2009 at 3:18 AM |  
Apa kebenarannya ?

Jika anda ingin menjadi seorang peguam, anda Perlu belajar, masuk universiti
Untuk beberapa tahun anda bergelumang dengan buku, menjalankan latihan amali untuk mencapai cita – cita anda. Dan jadilah seorang peguam. Untuk menjadi peguam yang bagaimana, terpulang pada anda yang menentukan.

Begitu juga apabila mencari pendapatan sambilan atau side income. Nak tak nak mesti cari new knowledge or new skill untuk tambah kewangan unless memang dah line anda selari dengan bidang yang belajar sebelum ini.

Bagi yang dah rasa dah ‘ senior ‘ atau dah berumur sikit tidak salah mencari ilmu walaupun anda rasa ilmu itu tidak sesuai dengan ‘ ijazah ‘ anda tapi dalam islam mencari rezeki asalkan halal. Tidak salah juga menimba ilmu dengan ‘adik – adik ‘ jika mereka ahli dibidang yang ‘ baru ‘ bagi anda.

Tidak semua ilmu tu free…Kekadang nak cari ilmu ni kena kuar duit skit pergi kursus. Jangan nak free sahaja. Bila berbayar, ilmu yang diajar lebih detail dan updated.

Apa pendapat anda ?
Posted by Cikgu Murni

3 comments:

apisz said...

kalau boleh, nak yg FRee je..hehehe...

February 17, 2009 at 4:06 AM  
Adam said...

Cikgu,

Pada pendapat saya, yang paling utama adalah menetapkan matlamat. Kalau sudah ada matlamat yang jelas, maka boleh lah kita buat perancangan seterusnya, seperti nak menceburi perniagaan dalam bidang apa? Boleh buat business planning dan marketing reserach dan lain-lain..

February 17, 2009 at 11:59 PM  
Adam said...

Apisz,

Kalau macam ni, kita boleh jadikan sebagai satu sumber "side income ibu bekerja"... Nanti Apisz collect lah peluh ketiak, bulu ketiak dan daki ketiak untuk diexsport. Mungkin harganya boleh mencecah pulahan ribu ringgit sekilogram. Satu peluang perniagaan yang amat berpontensi. Madam Cikgu Lola boleh jadi QC untuk judge berapa harganya sekilo berdasarkan bau nya kot... Apamacam Cikgu Lola? Setuju?...

Kalau setuju kita boleh usulkan hal ini pada pihak pengurusan untuk membuat pusat2 pengumpulan peluh ketiak. Tempat2 hot yg menjanjikan pulangan lumayan adalah di Dewan perdana, tepi2 padang dan di workshop2 AMT, MFT dll...

Selamat mencuba....

p/s: BTW betui ke Cikgu Lola suka bau ketiak husband cikgu?? He.. he.. he..

February 18, 2009 at 6:13 PM